Математика

 

 

Математика 6 клас

 

 Тема уроку: Основна  властивість дробів. Скорочення дробів. Зведення дробів до спільного знаменника.

Мета уроку: формувати вміння і навички учнів по розв’язуванню вправ на використання основної властивості дробів, знаходження спільного знаменника, розвивати навички логічних дій, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати творче мислення, увагу; тренувати зорову пам'ять; виховувати волю, формувати духовні потреби і мотиви діяльності.

Обладнання: картки зі словами, картки із завданнями, завдання для самостійної роботи, малюнки дітей.

Хід уроку:

І. Вступна частина.

Слово вчителя: Напевне, у вашому житті траплялися моменти, коли, прочитавши якийсь матеріал у журналі чи газеті, ви співпереживали, були захоплені, або роздратовані і обурювалися. А можливо, у вас виникало бажання написати щось самому… Словом, щоб здивувати усіх. І сьогодні, дорогі діти, я даю вам шанс побути у ролі журналістів. Вкінці уроку ми визначити  групу найактивніших.

 Результатом вашої роботи на уроці математики стане власний випуск номера математичної газети. Кінцевий результат праці будь-якого журналіста  - цікавий матеріал ( замітка, стаття, нарис ). Цьому передує копітка робота. Насамперед потрібно визначитися з темою журналістського  пошуку. Потім оперативно зібрати ( по можливості ) вичерпну інформацію, сукупність фактів, що стануть основою задуманого матеріалу.

 Темою вашого журналістського пошуку сьогодні буде така: « Основна властивість дробу. Скорочення дробів. Зведення дробів до спільного знаменника».

Отже, ваша мета – зібрати якомога більше інформації, фактів з цієї теми. Крім того, кожен з вас буде працювати в групах на свою оцінку:  за правильну відповідь, правильне розв’язання вправи ви будете одержувати відповідний бал. Всі набрані бали вкінці уроку перетворяться у відповідну оцінку.

-         Як ви гадаєте, чи важливо, якою буде назва нашої газети? Придумайте, будь-ласка, назву нашої газети. ( діти пропонують назви: «Математич-ний світ», «Математичний вісник», «В країні «Математика»  та ін. Одну із запропонованих назв  вчитель записує на центральній дошці.)

ІІ. Повторення теоретичного матеріалу. « Мозковий штурм».

Вчитель: Отже, ви – «журналісти на урок». Журналістам доводиться спілкуватися з багатьма людьми, уміло встановлювати контакт із співрозмовником. Вам доручається терміново зібрати всю інформацію з теми: « Основна властивість дробу. Скорочення дробів. Зведення дробів до спільного знаменника». Вам пропонуються слова з даної теми, а вам необхідно сформулювати всі правила і властивості пов’язані з кожним поняттям. ( вчитель по черзі прикріплює слова на дошку, діти формулюють правила і властивості.) Слова:

1.     Звичайний дріб – ключове слово ( прикріплюється в центрі дошки, всі інші – по кругу біля нього);

2.     Знаменник;

3.     Чисельник;

4.     Риска дробу;

5.     Основна властивість дробу;

6.     Скорочення дробів;

7.     Нескоротний дріб;

8.     Спільний знаменник;

9.     НСД;10.                        НСК.

( за кожну правильну і повну відповідь учень отримує 1 бал )

 Вчитель: Шановні журналісти! Перед вами на дошці гроно математичних понять, пов’язаних з темою уроку, яке заповнить першу сторінку нашої газети.

ІІІ. Усна лічба.

Вчитель: Кожний журналіст хоче працювати престижній газеті, але головний редактор бере на роботу тільки тих, хто продемонструє гані здібності. Уявіть, що я – головний редактор, мені потрібні журналісти, які вміють швидко обчислювати усно, адже усні обчислення доводиться робити хоча б для того, щоб підрахувати витрати на підготовку матеріалу для написання тієї чи іншої статті, або підрахувати свою заробітну плату. Отже, ви – на співбесіді в головного редактора. ( вчитель по черзі прикріплює на дошку картки з прикладами, учні виконують завдання і називають правильну відповідь.

( за кожну правильну і повну відповідь учень отримує 1 бал )

 Картка №1

Звести дріб  до знаменника 21; до знаменника 36;  до знаменника 32.

Картка №2

Яку частину доби становить: 2 год; 4 год; 6 год; 18 год?

Картка №3

Яку частину прямого кута становить кут: 1о; 10о; 15о; 30о; 60о?

( кожну картку продовжуємо далі прикріплювати на дошку)

IV. Самостійна робота « Лист до редакції».

Вчитель: Журналіст працює також з листами, які надходять до редакції.

До нашої редакції також надійшов лист. Вам слід прочитати його і дати відповідь.

Лист до редакції.

         Шановна редакція! Розповідають, що одного разу магараджа вибирав собі міністра. Він оголосив, що візьме на цю посаду того, хто пройде по стіні навколо міста з великою посудиною, яка по вінця буде наповнена молоком і не проллє жодної краплі. Багато людей ходили, а по дорозі їх гукали, лякали, відволікали і вони проливали молоко. Але один чоловік все – таки витримав цей іспит. Ні звуки, ні залякування, ні хитрощі не змогли відволікти його від завдання. Магараджа був здивований витримкою цього чоловіка і його умінням зосередитися над виконанням поставленого завдання та призначив його своїм міністром. Зосередьтеся і ви так само, і виконайте завдання.

( завдання на картках учитель прикріплює на дошку, учні шукають помилки, за правильну відповідь – 1 бал)

Яка з даних рівностей хибна:

І варіант

ІІ варіант

V. Письмове розв’язування вправ.

Вчитель: Після того, як матеріал журналістом зібраний, настає період роботи за письмовим столом. Журналіст розробляє план статті і приступає до її написання. Отже, і ми починаємо розв’язувати вправи із записом у зошиті.

( робота в парах над виконанням завдань на картках, кожна пара оцінюється після виконання всіх завдань. Спочатку на дошку прикріплюються завдання, а потім для самоперевірки – відповіді. Максимальна оцінка за всі правильно виконані завдання – 6 балів.)

І варіант

1.     Виконати дії та скоротити дріб:

1)     + ;                   2)12

2.     Скоротити дріб:

1)     ;

2)     ;

3)     ;

3.     Звести дроби до найменшого спільного знаменника:

1)     і   ;

2)     і ;

3)     ; ; ;

  ІІ варіант

1.     Виконати дії та скоротити дріб:

1)     -  ;                        2) 3

 

 

 

2.     Скоротити дріб:

1)

2)

3)

3. Звести дроби до найменшого спільного знаменника:

       1)   і   ;

        2)  ;

         3)

  ІІІ варіант

1.     Записати  десяткові дроби у вигляді звичайних і результат скоротити:

1)    0,4 ;          2) 0,25 ;          3) 0,88.

2.     Звести дроби до найменшого спільного знаменника:

1)     і

2)   

3)   

3.     Скоротити дріб:

1)   

2)   

3)   

ІV варіант

1.     Яку частину години становлять:

1)    3 хв ;  2) 24 хв ; 3) 48 хв ; 4) 54 хв.

2.     Скоротити дріб:

1)

2)

3)

      3. Звести дроби до найменшого спільного знаменника:

          1) 

           2)   і

            3)

V варіант

1.     Звести дріб:

1)   

2)   

3)   

 

 

 

2.     Скоротити дріб:

1)   

2)   

3)   

3.     Звести дроби до найменшого спільного знаменника:

1)   

2)   

3)   

VI. Завдання на концентрацію уваги.

Вчитель: Шановні журналісти! Головний редактор дав попереднє завдання художньому редактору нашої газети – проілюструвати випуск. ( бажаючі учні розвішують на порожні місця на дошці ілюстрації по темі. )

VII. Підсумок уроку.

Вчитель: Шановні журналісти! Час написання тематичного номера нашої газети вичерпано. Зараз ви зробите висновок щодо роботи над збиранням матеріалу за даною темою, відповідаючи на запитання:

-         в чому полягає основна властивість дробів?

 

-         що означає скоротити дріб?

 

 

 

 

 

 

-         МАТЕМАТИЧНИЙ     ІПОДРОМ

 

 

Позакласний захід для учнів 5 – 6 класів.

Мета:  Розширити та поглибити здобуті на уроках математики знання, розвивати творче мислення і винахідливість під час розвязування нестандартних задач, виховувати інтерес до математики.

Обладнання: картки із завданнями, картонні конячки, зірки, кросворд.

Хід заходу

Ведучий: Увага! Увага! Ласкаво просимо на математичний іподром! Ми зібралися тут сьогодні, щоб стати свідками найцікавіших заїздів. У них будуть брати участь учні 5-го і 6-го класів.

Діти, скажіть, будь – ласка, а чи знаєте ви, що означає слово «іподром»?

Помічник ведучого зачитує із тлумачного словника:

ІПОДРОМ – спеціально підготовлений та обладнаний майдан для випробування коней і для кінноспортивних змагань.

ЖОКЕЙ – професіональний їздець на кінних спортивних перегонах.

ПЕРЕГОНИ -  спортивні  змагання у швидкості їзди, плавання, бігу і т. інше.                

БАР’ЄР – перепона, перешкода, що встановлюється на біговій доріжці, арені цирку та ін.

ЗАЇЗД – один з турів у змаганнях, їзда на певну віддаль у гонках, скачках.

Жокей № 1 ( оголошується прізвище і ім’я учня – учасника)

….

Жокей № 10

( по 5 учасників з кожного класу)

Учасники займають місця за столами, їм вручаються номери під якими вони будуть змагатися.

Ведучий: Завдання, що стоїть перед жокеями таке: одержавши необїжджених коней, перебороти всі барєри і прийти перщими до фінішу. За успішне взяття кожного барєру  жокею буде видаватися зірка. Хто з учасників до кінця гри набере більше зірок, той і стане переможцем перегонів.

   Для вибору конячки жокеями проведемо відбіркові конкурси. Переможець зможе обрати конячку зі своїм щасливим номером.

Відбірковий конкурс № 1

Розмістити продукти в порядку зростання їх ціни:

1кг цукру, 1кг масла, 1 яйце, 1 батон.

 Відбірковий конкурс № 2

Назвати найбільший дріб: .

Відбірковий конкурс № 3

Розв’язати  рівняння, у відповідь записати суму їх коренів:

2х = 10, х – 3 = 10, 2х = 0, х – 4 = 0

Х1 = 5, х2  = 13, х3 = 0, х4 = 4.    Сума  22.

Перший заїзд.

Щоб перемогти в цьому заїзді учасникам потрібно швидко і правильно розвзати два приклади, у відповідь записати суму. ( помічники роздають картки із завданнями). Учасник, який перший і правильно виконає завдання одержить додатково зірку.

2 + 100:25 – 4:2, 125 х 8 – 4 х 25:10

 Перший  приклад – 4, другий – 990,  сума – 994.

( поки учасники виконують завдання, ведучий із вболівальниками проводить конкурс « Чи вмієте ви рахувати?» Потрібно порахувати до 20, тільки замість чисел, що діляться на три чи закінчуються на три потрібно говорити слова «не зібюся». Рахують по черзі: 1,2, не зіб’юся, 4, 5, не зіб’юся, …)

Другий заїзд.

Щоб перемогти в цьому заїзді  учасникам потрібно за 2 хвилини написати якнайбільше слів, пов’язаних з математикою, що починаються із запропоно-ваних літер.( до учасників підходять помічники і пропонують витягнути картку з літерою  П, К, Д, Т, М, Г. Учасник, який напише найбільшу кількість слів одержить додатково зірку.)

 ( поки учасники виконують завдання, ведучий із вболівальниками проводить

конкурс « Пантоміма». Бажаючі  по черзі витягають картки із завданнями, на яких написано математичний термін, який треба показати пантомімою, щоб інші вболівальники могли відгадати. На картках написано: « ДІЛЕННЯ», «РОЗГОРНУТИЙ  КУТ», «КУБ» та ін.)

Третій заїзд.

Ведучий зачитує слова. Якщо слово повязане з математикою, то учасники його записують. Потім рахуємо кількість слів. Якщо у ведучого і в учасника кількість слів співпаде, то учасник одержує зірку.( Якщо всі слова записано правильно, то учасник одержує додатково зірку.)

Слова:  ТРИКУТНИК, ПЕРИМЕТР, ІШАК, КУТ, ФОРМУЛЯР, ВУГІЛЛЯ, ІНТРИГА, РІВНЯННЯ, ГРАДУС, РЕЗУС, ДЕЦИМЕТР,СИНУС, КУЛЯ, ДИФІРАМБ, АБАК, АКЦЕНТ, ФОРМУЛА, ІНТЕГРАЛ ( 10 слів).

Четвертий заїзд.

За допомогою самих лише  трійок або пятірок поєднаних дужками й знаками арифметичних дій записати:

10 ( 3 ), 12 ( 5 ), 8 ( 3 ), 9 ( 5 ), 11 ( 3 ), 17 ( 5 ), 7 ( 3 ), 13 ( 5 ), 14 ( 3 ), 16 ( 5 ).

( помічники роздають учасникам картки із завданням, учасник, який перший і правильно виконає завдання одержить додатково зірку)

 ( поки учасники виконують завдання, ведучий із вболівальниками проводить конкурс «Кожній руці – своя справа». Бажаючі брати участь у конкурсі виходять до дошки і виконують задання:

a)     Одночасно накреслити правою рукою коло, а лівою – трикутник;

b)    Одночасно написати лівою рукою 9, а правою – 6.)

 

 

 

Пятий заїзд.

На дошці  зображено кросворд по темі: «Натуральні числа та дії над ними», учасники по черзі відгадують слова. Якщо слово відгадав інший учасник, то він одержує додатково зірку.

1)    Результат дії додавання ( сума );

2)    Група з трьох цифр, на які розбивається число ( клас );

3)    Наука про числа та дії над ними ( арифметика );

4)    Кількість цифр, які використовуємо для запису числа ( десять );

5)    Компонент дії множення ( множник );

6)    Компонент дії додавання ( доданок );

7)    Числа, які використовуються при лічбі предметів ( натуральні );

8)    Найменше натуральне число (один );

9)    Результат дії ділення (частка );

10)    Знак, що використовується для запису чисел ( цифра ).

 

 

 

Підбиття підсумків, оголошення та нагородження переможців:

a)    команду, яка здобула найбільшу кількість зірок;

b)    кращого жокея, який набрав найбільшу кількість зірок.