Географія

5 клас

Природознавство

Тема: Явища природи.

Мета:сформувати в учнів знання про явища природи,їх види;

          розвивати спостережливість, увагу, мислення;

          виховувати любов до природи.

Обладнання: електричний ліхтарик, компас, магніт, зразок магнітного залізняка,дзвоник, сірники, м’яч, вода, сода, оцет, свічка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку.

I.Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за запитаннями:

1)       Як називається все те, що нас оточує?

2)       Як називають все живе і неживе,що створила природа або людина?

 

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

З тілами у природі відбуваються постійно якісь зміни. Зверніть увагу на екран (Показ слайдів про явища природи).

Протягом наступних шести уроків ми будемо знайомитися з різними явищами, що відбуваються в природі, спостерігатимемо та навчатимемося проводити досліди аби краще вивчити і зрозуміти чому та як відбуваються певні явища.

Оголошення теми уроку. Запис теми уроку на дошці.

IV.Вивчення нового матеріалу.

Явища природи бувають різними залежно від причин, законів, яким вони підпорядковуються. Одні явища відбуваються за участі людини, інші мають виключно природне походження.Залежно від цього їх поділяють на природні і штучні.

(На дошку прикріплюю листки з словами).

Явища

                                    Природні                                    штучні

Електричні явища

(Демонструю роботу електричного ліхтаря)

 

 

Магнітні явища

(Демонструю взаємодію магніту і магнітного залізняка)

Теплові явища

(Перед уроком витерти дошку вологою ганчіркою.

Під дією тепла волога з дашки випарувалась)

Звукові явища

(Демонструю звук дзвоника)

Світлові явища

(Демонструю горіння сірника)

Механічні явища

(Демонструю рух м’яча, падіння м’яча)

Усі наведені явища утворюють групу фізичних явищ. У процесі фізичних явищмолекули речовин зберігаються незмінними. Явища, в результаті яких молекули одних речовин розпадаються на атоми й утворюються інші молекули інших речовин називаються хімічними.

(Демонструю дослід з питною содою і оцтом)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Завдання « Гра з м’ячем»

Кидаю м’яч одному з учнів і наводжу приклад явища. Учневі потрібно швидко назвати це явище.

ü  Летить літак…………

ü  Їде машина………… 

ü  Розмовляє учень………

ü  Гримить грім………….

ü  Світло ліхтарика…………..

ü  Грає оркестр…………….

ü  Компас показує напрям на північ……….

ü  Працює телевізор………….

ü  Біжить кішка………………..

ü  Утворився туман…………..

 

2. Завдання. «Розподіліть по групах наведені приклади явищ»

Рух машини, гра на барабані, робота електричного паяльника,блискавка,дзюрчання води, спів півня,тепло від батереї опалення, утворення інею, танення снігу, Сонце, світло електричної лампочки, рух гусениці,штучні магніти в електроприладах, пожовтіння листя на деревах, поява іржі на металах, утворення штучних барвників.

Зробіть висновок, чи легко знайти навколо нас приклади, що ілюструють лише одне явище природи. ( Ні, не легко, бо майже кожне явище супроводжується іншим)

(Демонструю дослід із свічкою – коли горить свічка,ми спостерігаємо хімічне, світлове і теплове явища)

3.Завдання. «Продовжте логічний ряд».

1. Падіння сніжинок, падіння яблук, ………..

2.  Утворення туману, випадання роси, ……………..

3.Дзеленчання дзвоника, спілкування дельфінів, …………..

4.Сонячний зайчик, полярне сяйво, ……………..

5.Сонце, свічка, ………………

6.Зима, весна, літо, …………..

7.Робота комп’ютера, включений електрочайник, ……………….

8.Сніг, дощ, крупа,………………

9. Радіо, електродвигун,………………

 

VI. Підсумок уроку.

1.Завдання. «Закінчіть фразу»

(Демонструю слайди)

1.Рух тіл у просторі належить до таких явищ природи, як …(механічних).

2.Явище, що супроводжується виникненням звуку, називається ….  (звуковим).

3.Явища, під час яких одні речовини руйнуються і утворюються інші речовини, називаються….(хімічними).

4.Явища,пов’язані з поширенням світла, називаються …(світловими).

5.Нагрівання і охолодження тіл називають … (тепловими) явищами.

6.Явища, пов’язані з електризацією тіл, називаються …(електричними).

7. Явище притягання тіл до магніту називається….( магнітним)

2.Хвилинка відпочинку.

Дякую всім за урок, ви добре попрацювали, тому пропоную відпочити і подивитись відеоролик «Боже, яка краса!». Бажаю всім гарного настрою!

 

VII. Домашнє завдання. Опрацювати конспект уроку, придумати по одному прикладу до кожного явища.

 

 Презентація "Барви світу" 7 Мб   Скачати